rushy.dk
blank
 
© Rushy Rashid Højbjerg 
Skrevet af mig

Skrevet af mig

Berlingske Tidende, den 27. april 2008

"TV-show giver ugifte pakistanere større indflydelse på den største beslutning i deres liv"

På fem år er TV-showet Bryllup Online blevet så stor en succes i Pakistan, at 200.000 har lagt deres profil ind på programmets hjemmeside for at finde en kone eller en mand. Folkene bag blev ellers forud for premieren advaret om, at de ville få regulære tæsk.

Af Rushy Rashid Højbjerg

»Seemab, ret lige lidt på dit tørklæde. Du behøver ikke at svøbe det sådan omkring dig. Op på skulderen med det, så jeg kan se din arm,« beordrer Mohammad Farooq, produceren for Shaadi Online den kvindelige vært.
For fem år siden gik GEO TV i luften fra Dubai. Dermed brød de den statsstyrede tv kanal PTV’s (Pakistan Television) monopol. Det skete under mottoet: »Jeeo aur Jeene do« – lev og lad leve. Den nye tv kanal havde sat sig for at bringe pakistanerne ind i den moderne mediealder med nye programmer og smarte værter. Seerne skulle ikke bare underholdes, men også introduceres for de nye interaktive muligheder, som nettet giver.
»Shaadi online« - Bryllup Online - blev lanceret som et af de programmer, der skulle samle familien, men også rykke ved de traditionelle normer. Ordet kæreste eksisterer ikke i det pakistanske sprog, så et datingprogram i det konservative land var utænkeligt. Derfor skulle folk stille op som mulige ægteskabskandidater.

Det var vigtigt, at programmet kom godt fra start. Derfor gik man efter en garvet vært med tyngde, troværdighed og ikke mindst autoritet. Mustansar Hussain Tarar blev et ønskevalg som den ene vært. Han havde lavet TV i en menneskealder og var en kendt forfatter og filosof. Men den kvindelige vært skulle vælges med stor omhu. Hun skulle både være et frisk pust med et godt hoved, men også én den unge generation kunne identificere sig med.
»Tv-verdenen er stadig en mandeverden i Pakistan, hvor piger hurtigt bliver stemplet som billige.

Med valget af Seemab Muzaffar ville vi vise, at også piger fra gode familier kan varetage værtsjobbet. Og så er hun jo også veluddannet, det sender også et positivt signal til vore unge kvindelige seere,« fortæller Mohammad Farooq.
»Vi var bekymrede for hvordan Shaadi Online ville blive modtaget, fordi vi ville udfordre seerne med et show, hvor de unge kunne fortælle åbenhjertig om deres liv, drømme og fremtid. Vi ville vise, at de pakistanske unge ønsker en større indflydelse på den vigtigste beslutning i deres liv. Men alle vi talte med, advarede os. De sagde, at vi ville få tæsk og ballade. Så vi var forberedt på det værste,« siger Mohammed Farooq.

I dag er alle bekymringer blev gjort til skamme. På femte år kører showet med støt stigende seertal. Ca. 200.000 har lagt deres profil ind på Shaadi Online’s hjemmeside. Ud fra de profiler udvælges tre kandidater til hvert show. Derefter laves en grundig research på hver kandidat, hvor der laves et indslag med familien, vennerne.
Den garvede vært griller hver kandidat i studiet og stiller de barske spørgsmål som repræsentant for det ældre segment. Her tager han udgangspunkt i de særlige krav, folk ønsker at få indfriet fra en kommende ægtefælle. Det kan være spørgsmål om medgift, krav om en bestemt højde eller at den kommende ægtefælle skal tilhøre en bestemt kaste. Mens den unge medvært Seemab Muzaffar står for de ukritiske spørgsmål som, hvor bryllupsrejsen skal gå hen, om fremtidsplaner og om hvem, der skal stå for madlavning, musiksmag o.s.v.

I hver udsendelse inviteres derudover et succesfuldt ægtepar, som fortæller om hvilke udfordringer, der kan være i et ægteskab. Mens studiedelen kører, matches kandidaten med de registreringer, der ligger på Shaadi Onlines database. Sidst i showet vises antal match sammen med kandidatens kontaktoplysninger. Hvorefter interesserede seere kan henvende sig til kandidaten via hjemmesiden.
Ifølge showets egne statistikker har Shaadi Online været med til at forene ca. 150 par.